معاون هنری اداره تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد «جمعه‌بازار کتاب مشهد» در جمعه بارانی مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تصاویر «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی درگذشت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت مرگ بروسلی چه بود؟ نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق» در برنامه هفت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مصطفی رحماندوست: خلق نگاه تازه از دنیای کودکان در شعر رضوی نیاز این حوزه است بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع) روایتی کافکایی از یک طنز تلخ | گفتگو درباره رمان «کمیته» رونمایی از نقاشی پرحاشیه چارلز سوم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» ساخته امیراطهر سهیلی روی پرده سینما رفت + فیلم «زخم کاری» و «سووشون» در انتظار پخش از شبکه نمایش اگر دستت را رها کردم روایت‌های دیده نشده از زائران امام رضا (ع) «حماسه» جاری در ادبیات «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب استقبال از «مکس دیوانه» در جشنواره کن
سرخط خبرها

نمایشگاه عکاسی «قاب شهر» فرصتی برای تماشای حاشیه شهر + فیلم

  • کد خبر: ۱۲۹۴۹۷
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
نمایشگاه عکاسی «قاب شهر» فرصتی برای تماشای حاشیه شهر + فیلم
نمایشگاه عکاسی «قاب شهر» برای نخستین بار در شهر و توسط سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد برگزار شد.

گروه فرهنگ | شهرآرانیوز، این نمایشگاه که عصر روز گذشته ،۲۱ مهر، در نگارخانه اشراق حوزه هنری آغاز به کار کرد، حاصل نگاه ۵۰ عکاس مشهدی است که در یک تور عکاسی یک روزه راهی  ۳ محله شهید باهنر، شهید بهشتی و گلشهر شدند و تصاویری از زندگی روزمره ساکنان این محلات را در لنز دوربین خود ثبت کردند.

۱۵۰ عکس به نمایش گذاشته شده در نگارخانه اشراق، تصاویری را از روزمره ساکنان محلات حاشیه شهر نشان می‌دهند؛محلاتی که معمولا با اخباری توام با سیاهی، معضلات، آسیب‌های اجتماعی و همه ویژگی‌های محلات حاشیه شهر همراه بوده‌اند، در این عکس‌ها شکل دیگری بنظر می‌رسند. تک تک عکس‌های روی دیوار مهر و نشانی از محله‌ای است که می‌تواند برای دیگر شهروندان جذاب باشد. مشاغل، دیدنی‌ها، بازارها و همه عناصری که برای بازدید، خرید و راه انداختن تدریجی اقتصاد شهر لازم است در این عکس‌ها وجود دارد.

نمایشگاه عکاسی قاب شهر در واقع با هدف بازآفرینی فرصت‌های شهری و توسط سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد برگزار شده است. به این ترتیب نمایشگاه عکاسی قاب شهر خروجی یکی از طرح‌های مهم مدیریت شهری محسوب می‌شود.

سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد در ۵ حوزه سکونت گاه‌های غیررسمی، بافت‌های فرسوده، بافت‌های تاریخی، بافت‌های ناهمگون و بافت‌های الحاقی فعالیت می‌کند و از آنجا که اولویت شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری نگاه ویژه بر حاشیه شهر بوده بنا شده است تا در کنار امور کارگاهی و شهری به حوزه فرهنگی و هنری هم ورود پیدا کنند.

حاصل این نگاه و تلاش برگزاری یک تور یک روزه خبرنگاری در سه محدوده گلشهر، شهید بهشتی و تاجرآباد(شهرک شهید باهنر) بود که اکنون در قالب نمایشگاه عکاسی قاب شهر در معرض دید عموم قرار گرفته است.

علی رضازاده مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد به عنوان مجری برگزاری نمایشگاه قاب شهر در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه بخش کوچکی از زیبایی‌های فضاهایی‌ است که معمولا به عنوان تهدید  از آن‌ها یاد می‌شود. ما تصمیم گرفتیم به این فضاها به عنوان یک فرصت نگاه کنیم که می تواند برای شهر آورده داشته باشد. 

رضازاده در ادامه از مراحل به نتیجه رسیدن طرحی گفت که خروجی آن نمایشگاه عکاسی قاب شهر است و توضیح داد: پس از ماه‌ها تحقیق و برنامه‌ریزی به این نتیجه رسیدیم تا روند فرهنگی و هنری را آغاز کنیم که به وسیله آن بتوانیم ظرفیت‌های این مناطق را به مردم شهر و زائران بشناسانیم. در برنامه  استقبال از بهار امسال این سه محله را در دستور کار گذاشتیم و از نظر بحث‌های کالبدی و بهسای و زیباسازی محیط ورود پیدا کردیم  با دو رویکرد؛ اول اینکه ارتباطی بین متن جامعه و حاشیه شهر شکل بگیرد و دوم توانمندسازی این مناطق وکمک به کسب و کارشان.

 وی افزود: در مشهد مناطقی وجود دارد که اقوامی با فرهنگ خاص، پوشش و صنایع دستی خاص خودشان در آنجا گرد هم آمده‌اند و این می‌تواند فرصتی باشد برای توسعه اقتصادی و تبادلات فرهنگی و اجتماعی بین مردم مشهد که با برگزاری نمایشگاه‌های عکاسی و دیگر برنامه‌های هنری امکان‌پذیر است.

به گفته وی هنرمندان از این تور عکاسی استقبال خوبی کردند و ما برای اولین از بار ۵۰عکاس استفاده  کردیم و آثار خوبی هم از این مناطق ثبت شد. به گونه‌ای حتی انتخاب برخی از آثار  برای هیئت داروان سخت بود. حتی برخی پیشنهاد دادند این آثار غیر از اینجا در دیگر محدوده‌های شهر هم اکران شوند. آن ها معتقدند بودند از این تصاویر می‌توان در بیلبوردهای شهری استفاده کرد و حتی پیشنهاد دادند تهیه کتاب عکس هم در دستور کار قرار بگیرد.

مدیر سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد در پایان تاکید کرد که نشان دادن ظرفیت‌های مشهد از طریق برنامه‌های هنری از جمله نمایشگاه عکاسی می‌تواند آورده های اقتصادی و فرهنگی فراوانی برای شهر ما رقم بزند.

آشنایی مردم با ظرفیت‌های مشهد

بخش دوم مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس «قاب شهر» به صحبت‌های رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد اختصاص یافت.

 غلامحسین صاحبی در این بخش از برنامه، از سابقه توجه به حاشیه شهر در دوره‌های پیشین شورای شهر گفت و توضیح داد: در ابتدای شورای چهارم برای نخستین بار هنرمندان و اهالی رسانه را از سراسر کشور دعوت کردیم و با برگزاری یک تور در حاشیه شهر، مناطق حاشیه نشین مشهد را معرفی کردیم و پس از آن اتفاق بود که گفتمان‌هایی درباره حاشیه شهر شکل گرفت و بعدها توانستیم مدیران را دعوت کنیم و ردیف‌های اعتباری برای توانمندسازی و توجه به حاشیه شهر دریافت کنیم. اکنون نیز با فعالیت سازمان بازآفرینی شهرداری می توانیم ادامه این روند را شاهد باشیم.

صاحبی در ادامه  با اظهار خرسندی از برگزاری نمایشگاه عکسی که بتواند زیبایی‌ها و ظرفیت‌های حاشیه شهر مشهد را نشان ساکنان و زائران دهد سخن گفت.

به عقیده این عضو شورای شهر چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند مردم را با ظرفیت‌های واقعی شهر آشنا کند و حتی منجر شود به اینکه محصولاتی با برند مشخص مشهدی به عنوان سوغات برای عرضه داشته باشیم.

صاحبی در ادامه با نقد از اینکه برنامه عکاسی در زمان کوتاهی انجام شده است گفت: من فکر می‌کنم با یک روز برگزاری تور عکاسی نمی‌توان همه تصاویر را از حضور مردم و مشاغل ثبت کرد مثلا در تاجرآباد گاهی اوقات جمعیت چنان موج می‌زند که فکر می‌کنی الان در پاکستان حضور داری اما این در تصاویر به خوبی دیده نمی‌شود.

وی پیشنهاد داد: به نظرم برنامه‌ای یک ماهه برای این منظور درنظر گرفته می‌شد بهتر بود تا عکاسان با خیال راحت بتوانند سوژه‌های خود را بیابند و تصاویر زیبا و واقعی تری ثبت کنند. 

صاحبی در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد که چنین برنامه‌هایی کمک می‌کند به شناسایی ظرفیت‌های شهر و در کنار اینکه به توانمندسازی مناطق حاشیه‌ای کمک می‌کند، سبب اتفاقات مهمی در حوزه فرهنگی و همچنین اقتصادی مشهد می‌شود.

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->